Plommonsaft

Innan jag går och lägger mig tänkte jag ge er recept på plommonsaften jag gjorde för ett par dagar sen. Pappa kom hem till oss med 2 stora påsar plommon som han hade plockat. Jag tänkte göra hälften marmelad och hälften saft. Men jag hann aldrig göra marmeladen så det blev bara saft och resten fryste jag in till en annan gång.

Efter att jag sköljt plommonen och rensat, hällde jag i en stor kastrull 1liter plommon, 2liter vatten och 5msk socker. Jag lät det koka i 10min. Sen drog jag bort kastrullen från plattan . Jag lät det stå i 4 timmar. Jag smakade av under tiden för att se om det inte var för beskt. Och det var det. Då kokade jag upp 1/5 liter vatten till och 2msk socker och hällde i kastrullen. Jag lät det kallna, och ställde i kylskåpet.
Sen var det klart att dricka!
TIPPS
Perfekt att blanda alkohol med! =-)
// Nikki

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0